I mer än sju decennier har ICA och Cancerfonden stått sida vid sida i kampen mot cancer. Genom att sprida kunskap och göra det enkelt för kunder att bidra har vårt samarbete gjort stor skillnad för cancerforskning i Sverige.
Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar de för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.
Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Deras arbete är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.
 
Som en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning har Cancerfonden sedan 1951 delat ut nära 17 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.
Tack vare forskningens framsteg överlever i dag sju av tio som får cancer, 1951 var det tre av tio.
I mer än sju decennier har ICA och Cancerfonden stått sida vid sida i kampen mot cancer. Genom att sprida kunskap och göra det enkelt för kunder att bidra har vårt samarbete gjort stor skillnad för cancerforskning i Sverige. Detta långvariga partnerskap är ett tydligt exempel på ICA:s långsiktiga arbete med social hållbarhet och på kraften i att gå samman för en god sak.
Samarbetet började redan på 1950-talet, då Riksmarschen mot cancer arrangerades. I början av 2000-talet introducerades den internationella Rosa Bandet-kampanjen i Sverige, och ICA har sedan dess utvecklat ett brett engagemang med allt från rosa morötter och reflexer till blommor – produkter där en del av försäljningen går oavkortat till Cancerfonden. 2024 samlade ICA och Apotek Hjärtat tillsammans in 50 miljoner kronor till Rosa Bandet-kampanjen och totalt har de tillsammans hittills samlat in 620 miljoner kronor till cancerforskningen.
Bröstcancer är fortfarande den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor. Tack vare forskningen överlever idag 9 av 10 en bröstcancerdiagnos. Så har det inte alltid varit, på 80-talet överlevde 6 av 10. Forskningen gör skillnad och utvecklas hela tiden - mammografiscreening, målinriktade läkemedel och bättre kirurgiska metoder har bidragit till ökad överlevnad och bättre livskvalitet. Tack vare våra partners stora engagemang kan forskningen fortsätta framåt.
Ulrika Årehed Kågström Generalsekreterare, Cancerfonden
ICA:s engagemang för Cancerfonden är djupt rotat i företagets värderingar. Varje år bidrar ICA-butiker över hela landet med allt från att färga butikerna rosa, sälja rosa band och armband, sälja rosa varor där en del av försäljningen går till Cancerfonden, till att sprida kunskap om cancer och inkludera det viktiga ämnet i ICA:s återkommande reklamfilm.
– Tack vare Rosa Bandet har forskningen gjort stora framsteg - idag överlever nio av tio kvinnor som drabbas av bröstcancer. Men det innebär också att liv fortfarande går förlorade. Genom vår kampanj “Handla mot cancer” vill vi på ICA ge våra kunder en chans att vara med och förändra detta. Tillsammans kan vi stötta den livsviktiga forskningen som räddar liv – så att ingen ska behöva mista sin mamma, syster eller dotter. För nästa generation förtjänar en framtid där bröstcancer inte längre tar våra älskade ifrån oss, säger Tove Jenssen, Teamchef, Logistik Kundsupport, ICA Sverige.
Lokala ICA-handlare gör utöver en stor insats i Rosa Bandet-kampanjen även insamlingsaktiviteter som engagerar både medarbetare och kunder, under hela året. De kan bestå av att skänka en del av dagskassan, sälja produkter såsom almanackor till förmån för Cancerfonden, genomföra lokala auktioner, skänka pant eller att driva egna insamlingar.
2025 genomförde Cancerfonden för första gången Stafett för Livet, som ägde rum i Västervik i september. Eventet slog alla förväntningar och blev en folkfest fylld av glädje och gemenskap, men som även gav plats åt tårar och stöttning. Över 600 cancerdrabbade och närstående var med och promenerade i 28 olika lag, varav över 100 deltagare var med och gick för ICA Maxi Västerviks lag. ICA Maxi Västervik bidrog även med 100 kr per deltagare i sitt lag, hade ett eget tält på eventområdet, och sponsrade med allt ifrån fika till blommor på plats.
Katharina Arvidsson, ICA Handlare ICA Maxi Västervik, vid eventet Stafett för Livet.
I år är det floristen och trädgårdsmästaren Karl Fredrik Gustafsson som är designer av Cancerfondens rosa band. Karl Fredrik är uppvuxen i Örebro och bor i dag på Österlen i Skåne med sin make Petter Kjellén. Han är utbildad florist och trädgårdsmästare och driver tillsammans med Petter gården Eklaholm, en gård med en öppen trädgård och inredningsbutik.
På årets rosa band slingrar sig en grön, växande ranka genom livet, från ett litet frö till gröna blad. Den gröna växten symboliserar livskraft och hopp, en rörelse mot ljuset. Ett litet, litet frö kan bli stora blad och en vacker blomma, ett högt träd, ett liv.
– Jag har flera personer i min närhet som har drabbats av cancer. Vänner, släktingar och bekanta. Men tack vare forskningen har det ändå gått bra för de allra flesta, och det gör mig hoppfull. Och vi är många som kan vara med och bidra till nya framsteg och finnas där för varandra i kampen mot cancer.

I år har ICA och årets designer ett speciellt samarbete där de tillsammans tagit fram en särskild blomsterbukett och vas där en del av intäkterna går oavkortat till Cancerfonden. Dessutom medverkar Karl Fredrik tillsammans med ICA-Stig i kortfilmer som lyfter fram ICA:s engagemang i Rosa Bandet – och inspirerar fler att bidra genom att köpa rosa band och andra rosa varor hos ICA.

Vårt fina samarbete visar att vi tillsammans kan göra verklig skillnad i samhället. Vi värnar om både kundernas och medarbetarnas hälsa och viljan att bidra till en bättre morgondag.
Genom initiativ som #handlamotcancer skapas möjligheter för alla att vara med och stödja cancerforskningen – varje insats räknas.
Tillsammans kan vi besegra cancer.
Liking för ICA:s aktivering i Rosa Bandet 2024.
Källa: Frågan är ställd till ICA:s Kundpanel genom Nepa 2024, motsvarar svenska befolkningen.
Sedan starten har 1300 ICA-butiker och 400 apotek tillsammans samlat in hela 620 miljoner i Rosa Bandet.
Fick ICA:s Rosa Bandet-kampanj i genomslag under 2024.
Källa: Frågan är ställd till ICA:s Kundpanel genom Nepa 2024, motsvarar svenska befolkningen.