Vår partner Cancerfonden

I mer än sju decennier har ICA och Cancerfonden stått sida vid sida i kampen mot cancer. Genom att sprida kunskap och göra det enkelt för kunder att bidra har vårt samarbete gjort stor skillnad för cancerforskning i Sverige.

ICA och Cancerfonden - ett samarbete för livet

Cancerfondens vision är att besegra cancer. Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar de för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer.

Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Deras arbete är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.

Som en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning har Cancerfonden sedan 1951 delat ut nära 17 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.

Tack vare forskningens framsteg överlever i dag sju av tio som får cancer, 1951 var det tre av tio.

Tillsammans för en god sak

I mer än sju decennier har ICA och Cancerfonden stått sida vid sida i kampen mot cancer. Genom att sprida kunskap och göra det enkelt för kunder att bidra har vårt samarbete gjort stor skillnad för cancerforskning i Sverige. Detta långvariga partnerskap är ett tydligt exempel på ICA:s långsiktiga arbete med social hållbarhet och på kraften i att gå samman för en god sak.

Samarbetet började redan på 1950-talet, då Riksmarschen mot cancer arrangerades. I början av 2000-talet introducerades den internationella Rosa Bandet-kampanjen i Sverige, och ICA har sedan dess utvecklat ett brett engagemang med allt från rosa morötter och reflexer till blommor – produkter där en del av försäljningen går oavkortat till Cancerfonden. 2024 samlade ICA och Apotek Hjärtat tillsammans in 50 miljoner kronor till Rosa Bandet-kampanjen och totalt har de tillsammans hittills samlat in 620 miljoner kronor till cancerforskningen.

Bröstcancer är fortfarande den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor. Tack vare forskningen överlever idag 9 av 10 en bröstcancerdiagnos. Så har det inte alltid varit, på 80-talet överlevde 6 av 10. Forskningen gör skillnad och utvecklas hela tiden - mammografiscreening, målinriktade läkemedel och bättre kirurgiska metoder har bidragit till ökad överlevnad och bättre livskvalitet. Tack vare våra partners stora engagemang kan forskningen fortsätta framåt.

Ulrika Årehed Kågström Generalsekreterare, Cancerfonden

Designer av Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj 2025


I år är det floristen och trädgårdsmästaren Karl Fredrik Gustafsson som är designer av Cancerfondens rosa band. Karl Fredrik är uppvuxen i Örebro och bor i dag på Österlen i Skåne med sin make Petter Kjellén. Han är utbildad florist och trädgårdsmästare och driver tillsammans med Petter gården Eklaholm, en gård med en öppen trädgård och inredningsbutik.

På årets rosa band slingrar sig en grön, växande ranka genom livet, från ett litet frö till gröna blad. Den gröna växten symboliserar livskraft och hopp, en rörelse mot ljuset. Ett litet, litet frö kan bli stora blad och en vacker blomma, ett högt träd, ett liv.

– Jag har flera personer i min närhet som har drabbats av cancer. Vänner, släktingar och bekanta. Men tack vare forskningen har det ändå gått bra för de allra flesta, och det gör mig hoppfull. Och vi är många som kan vara med och bidra till nya framsteg och finnas där för varandra i kampen mot cancer.


Samarbete med ICA och årets designer

I år har ICA och årets designer ett speciellt samarbete där de tillsammans tagit fram en särskild blomsterbukett och vas där en del av intäkterna går oavkortat till Cancerfonden. Dessutom medverkar Karl Fredrik tillsammans med ICA-Stig i kortfilmer som lyfter fram ICA:s engagemang i Rosa Bandet – och inspirerar fler att bidra genom att köpa rosa band och andra rosa varor hos ICA.

Läs mer om vad ICA gör i årets Rosa Bandet-kampanj ›

Partnerskapet i siffror 2024

83%

Liking för ICA:s aktivering i Rosa Bandet 2024.

Källa: Frågan är ställd till ICA:s Kundpanel genom Nepa 2024, motsvarar svenska befolkningen.

620 miljoner

Sedan starten har 1300 ICA-butiker och 400 apotek tillsammans samlat in hela 620 miljoner i Rosa Bandet.

76%

Fick ICA:s Rosa Bandet-kampanj i genomslag under 2024.

Källa: Frågan är ställd till ICA:s Kundpanel genom Nepa 2024, motsvarar svenska befolkningen.